Dračí doupě | DrD Plus | Asterion | Taria | Proroctví | Legie | Říše Snů Dech draka | e-Shop

Trocha zamyšlení nad DrD+

S texty k Dračímu doupěti Plus se setkáváte už nějaký ten pátek. Mívají různou formu – od povídky oznamující, že se vůbec něco děje, přes ukázky ze samotných pravidel až po úvahy některých autorů nad jim svěřeným tématem.
Už několikrát bylo slíbeno, že touto dobou bude Dračí doupě Plus na pultech knihkupectví, a zatím tomu tak není. Pravděpodobně jste si také všimli, že poslední promluva autorů byla zveřejněna zhruba před půl rokem. A asi vás zajímá, jak to s DrD+ tedy doopravdy vypadá.
Tento text bude tak trochu netradiční. Nebude vám nic slibovat. Ukáže vám, jak to vlastně s DrD+ vždycky bylo, respektive jak to viděl svýma očima jeden z autorů. Nečekejte žádné přesné termíny ani objektivitu. Ale můžete čekat upřímnost.

Psal se rok 1995. RPG v Česku tenkrát žilo především Dračím doupětem. Vyšla již několikátá verze a po mnoha letech čekání právě vyšli i ‚experti‘. Hráči konečně přestali nadávat na Altar a vypláceli si sázky o to, kdy experti vyjdou.
Autorům pravidel se ulevilo, ale ne docela. Jak se vydávaly stále další a další verze pravidel DrD, většina z nich si uvědomovala množství chyb, které nové verze nemohly napravit. Šlo totiž o takové základní prvky, jako byl třeba rozdíl životů mezi první a desátou úrovní, nebo hody různými typy kostek, kdy se někdy hodnota podhazovala a jindy přehazovala. Pokud tohle chtěli změnit, už by to byla nová hra, ne pouze další verze pravidel. Začali tedy uvažovat o napsání nových pravidel nové hry, kterou zatím pracovně nazvali Dračí doupě Plus.

Upravovali jste si někdy pravidla Dračího doupěte? A proč, aby byla realističtější, vyváženější nebo abyste měli silnější postavy? S největší pravděpodobností ano, to tenkrát dělali skoro všichni.
Možná jste přitom zjistili, že sice pořád upravujete, ale nikam to nevede, protože chyby jsou už v základu a tak jste možná zkusili vytvořit vlastní hru. To také dělala spousta dalších, jiná RPG totiž nebyla moc známá a byla v angličtině, a navíc, něco tvořit je přece tak lákavé…

Vláďa Chvátil vymyslel téměř geniální koncepci, jak by měly základy pravidel vypadat. Na tehdejší dobu tam byly myšlenky nevídané. Například vytvořil a popsal zákonitosti světa, které vysvětlovaly, jak se liší celkový přístup kouzelníka a theurga nebo kde přesně hraničář, zloděj i kněz berou své nadpřirozené schopnosti. Už nemohla nastat situace, kterou by každý PJ řešil úplně jinak než ostatní, jako třeba když v DrD zkoušel hraničář číst myšlenky kostlivci.
Součástí této koncepce byly také sjednocené hody kostkou, rozdělení povolání na fyzická a psychická, zkříženo s koncepcí pravidel pro povolání archetypální, dovednostní a roleplayovou.
Na GameConu 1996 už Martin Klíma prezentoval, jak asi ta pravidla budou vypadat. Ta se už sepisovala a o pouhý rok později se dokonce hledali betatesteři. A pak… dlouhá léta o DrD+ nikdo neslyšel.

Zkoušeli jste si vytvořit svá vlastní pravidla? Dotáhli jste někdy jejich tvorbu do konce? A hrávali jste podle nich? Asi ne, že? Stejně jako ostatní… Kolik let vám to trvalo – vytváření i hraní podle nich?
Znám několik dokončených her (a desetkrát víc nedokončených), ale neznám nikoho, kdo by podle nich hrál dodnes. Ta tvorba jim trvala několik let, ale často než je dokončili, našli si jiné zájmy nebo na to přestali mít čas…

Podobně dopadli i původní autoři DrD+. Když se začínali pohybovat na RPG scéně, byli to studenti. Ale touto dobou už dávno pracovali, ženili se, měli problémy s bydlením, s rodinou… byli to prostě normální lidé. A na hraní už neměli tolik času, natož na vytváření tak rozsáhlých a provázaných pravidel.
DrD+ tedy spalo. A čas zatím letěl jak splašený kůň dál. Začal se rozšiřovat internet. Hráči z různých koutů republiky začali spolu o hraní mluvit. Probíraly se různé styly hraní, ale i různé pravidlové systémy, hledala se jakási „nejlepší pravidla“. Poprvé si všímám, že se v masovém měřítku snižuje počet čistě bojových dobrodružství a prolézání podzemí, začíná se daleko více hrát GURPS i WoD. Slovo roleplaying se skloňuje ve všech pádech. Vzniká spousta webových stránek různých družin, o RPG se běžně diskutuje na diskusních serverech. A lidé se začínají znovu zajímat o to, jak to s tím Pluskem vlastně je…
Během roku 2001 několik nejaktivnějších lidí kontaktuje původní autory DrD+, Altar, a věci se dávají znovu do pohybu. Největší poděkování za to patří Karlu Makovskému a Jirkovi Buchtovi, kteří tehdy byli známí spíše jako autoři Asterionu. Je nalezen koordinátor, který bude na celý projekt dohlížet, jsou sháněni autoři jednotlivých kapitol. Pro tento účel jsou osloveni většinou lidé z diskusních serverů, kteří jsou známí jako špičky v určitém oboru (expert na kouzelníky, na vedení hry…). Přesto stále ještě většina lidí nevěří, že se DrD+ podaří oživit a dotáhnout jej do konce. Z Altaru je vylákána na projekt finanční záloha pro autory, čímž je pojištěno jednak aby autoři udělali svou práci, jednak aby Altar měl skutečný zájem na dokončení projektu. Jeho oživení je oficiálně oznámeno veřejnosti.

Mimochodem, kdy jste vy o DrD+ slyšeli poprvé? Kdy si myslíte, že vyjde?
A také nadáváte na Altar, že to ještě nevydal? Nebo jste jedni z mála, kteří si uvědomují, že Altar je pouze nakladatelství, které DrD+ jednou vydá, a že DrD+ vytvářejí úplně jiní lidé?

Já jsem se k DrD+ dostal v prosinci 2001. Psal jsem do DrD 1.6 věci kolem tvorby světa a roleplayingu a něco podobného jsem měl napsat i sem. Dohodlo se, že do půl roku se vše napíše, přes prázdniny se pronajmou nějaké prostory a dopíše se vše, co se nestihlo předtím, a také se pravidla otestují. Na podzim se budou hotová pravidla sázet a půjdou do tiskárny. O vánocích 2002 pak měla být na trhu. Plán to byl velmi odvážný a ambiciózní.
Od té doby mi chodilo kolem dvaceti mailů denně, dost často jsem je nestíhal ani číst, natož na ně reagovat. Brzy se začaly projevovat určité aspekty důvěrně známé právě z diskusních serverů. Některé téměř nebylo slyšet a mluvili, jen když měli co říci, ale textu napsali spoustu (příkladem budiž Ant, který je autorem dvou příruček), jiní toho zase namluvili hodně a vrtali se ve všem, ale práce odvedli podstatně méně. Také někteří měli na různé věci úplně jiné názory. Někteří lidé odcházeli (či prostě přestali komunikovat), někteří přicházeli. Přesto práce šla rychle od ruky, i když se tušilo, že termín není moc reálný, spoléhalo se však na prázdniny. Já pořád stál tak trochu na okraji, protože jsem kromě DrD+ měl i jiné psací aktivity a času bylo stále žalostně málo.
O prázdninách se toho stihlo docela dost, ale mimo jiné se zjistilo, že válečník a kněz nejsou použitelní. (To se pak, mimochodem, opakovalo v různých podobách ještě několikrát). Hodně se toho dokončilo, ale stále toho ještě nemálo zbývalo. A čas letěl dál.

Byli jste na conech na nějaké přednášce o DrD+? Viděli jste jich víc? Všimli jste si, jak se přednášející střídají?
Jak často se setkáváte s lidmi, kteří pořád jen vše kritizují, a jak často s lidmi, kteří něco vytvořili a někde publikovali? A co vy sami, publikovali jste třeba na svých webových stránkách či na serveru dracidoupe.cz nějaký vlastní výtvor? Zkusili jste někdy něco zaslat do Spáru, abyste zjistili, jak si stojíte proti ostatním? Nebo naopak patříte k těm, co pořád o všem mluví a vědí, jak by co bylo nejlepší, a neustále to musíte všem okolo sdělovat?

V říjnu 2002 se začalo trochu panikařit. Dost věcí ještě nebylo hotových, pravidla nebyla pořádně otestovaná, k soubojovému systému byly vážné připomínky. O spoustě hotových věcí se už vědělo, že by se daly udělat jinak, o dost lépe. Dlouho jsme nad tím diskutovali a nakonec jsme se shodli, že bude lepší oddálit vydání a udělat pravidla pořádně. Jinak bychom rok po vyjití vydávali další verzi pravidel, dost odlišnou od té první, a to jsme nechtěli. Když se teď zpětně ohlížím, myslím, že to bylo správné rozhodnutí – i když mít teď už dva roky všichni klid a čas na své koníčky – to by bylo velmi lákavé.
Práce tedy pokračovaly dál. Spousta věcí se od základu přepracovala k lepšímu, například kněz. Autorský tým se relativně ustálil. V srpnu už chodilo jen několik mailů týdně.
V září 2003 si Aquila všimla, že koordinátor nějak nereaguje. Zanedlouho se zjistilo, že té práce na něj bylo moc a nebyl na tom zrovna psychicky nejlépe. Přitom za chvíli měla jít pravidla do tisku. Tak se chytila koordinace ona. A zase chodilo 30–70 mailů denně, práce jela na plné obrátky, byl sestaven přesný časový harmonogram, do kdy má kdo jaký text odevzdat. Pasivnější autoři definitivně odpadli, na jejich místa přišlo několik nových. Přesto už bylo jasné, že není šance to do vánoc vytisknout, protože jen korektury, sazba a tisk příruček zaberou pár měsíců. Rozhodlo se tedy mít pravidla na Pragocon, v půlce února.

Jak se dozvídáte a zkoušíte nové věci kolem hraní RPG, mění se váš náhled na samotné hraní. Všimli jste si toho? Můžete si srovnat, jak vypadala vaše původní dobrodružství a jak vypadají nyní. Každý se učí. A někdy můžete zjistit, že třeba dobrodružství, které jste několik měsíců vymýšleli, se vám vlastně vůbec nelíbí, protože vy sami už hrajete úplně jinak…
Když se po vánocích celá práce rekapitulovala, zjistilo se, že stále dost věcí schází. Padl tedy další termín, Pragocon. Drtivá většina textů se do tohoto termínu opravdu stihla. Altar však v tu dobu neměl na vydání DrD+ peníze, a tak se prostě čekalo a dodělávalo se, co nebylo. A opět se na konferenci začala postupně vkrádat letargie, způsobená hlavně zdravotními problémy koordinátora. A aniž bychom to věděli, přišli jsme i o něj.
V květnu začal pátrat pro změnu Bouchi, jak to s tou prací vlastně je. A věci se zase daly do pohybu. Jenže tou dobou už nebyl z „původního“ týmu téměř nikdo aktivní, a kdo byl, ten už měl svou práci odvedenou a nechtěl o DrD+ skoro ani slyšet. Na druhou stranu tu bylo hodně nových lidí – kteří se však už na hraní RPG dívali trochu jinak. Ne tak matfyzácky, pravidlově, ale zajímala je daleko víc atmosféra hry, její vedení a vůbec takové to, co dělá hru hrou – a ne pouze pravidla. Začalo se od základu předělávat „vzorové“ dobrodružství. Opět se přepracovácaly věci, které byly považovány za definitivní, ale šly udělat o řád lépe.
Například soubojový systém. Stará verze dosahovala v extrémech šílených hodnot, proto se od základu předělal. Nový je naprosto reálný, jenže není použitelný pro boj se zvířaty a boj beze zbraně. A někomu by také mohlo vadit, že to je série sedmi početních úkonů, včetně dělení, a bez kalkulačky se prostě neobejdete. Ale jinak je opravdu dokonalý. A teď babo raď – nechat či změnit?
A jak vypadá situace nyní? Máme nového koordinátora, který snad konečně dokončí, co nezvládli ti před ním. Většina pravidel je hotova, zbývá část bojovníka, několik drobných textů do PPH a několik do PPJ. V pracovním archívu je množství souborů různých verzí a je nadlidský výkon se v nich vyznat. Některé texty, které spolu úzce souvisí, dělali nezávisle na sobě tři lidé. Například příklady k popisům ras u tvorby postavy vznikly dříve, než ty popisy, a to vše by mělo korespondovat s popisem jak tyto rasy zasadit do světa. Nastal tedy čas, kdy se nebudou vytvářet věci nové, ale budou se slaďovat, provazovat a opravovat ty stávající. To však bude pravděpodobně ještě horší práce než dosud – ale žene nás vpřed to, že za chvíli už bude všechno hotové.
Já osobně doufám, že brzy bude vše dokončeno. Věřím, že na tyto vánoce by DrD+ už mohlo být na pultech knihkupectví. Ale nezávisí to jen na mně (naštěstí!) a nemám rád sliby. Takže… nechme se překvapit.

Radovan „Wulf“ Vlk (převzato z Dechu draka 4/2004)

Design by ALTAR.